
World Sikh Organization of Canada

India’s Disinformation Campaign 
Against Canada’s Sikhs



Written and produced by 

World Sikh Organization of Canada

February, 2021

World Sikh Organization of Canada
1181  Cecil Avenue
Ottawa, Ontario - Canada
K2H 7Z6

2

info@worldsikh.org       //      Ph: (416) 904 - 9110      //      www.worldsikh.org

World Sikh Organization of Canada

@worldsikhorg



Contents
Executive Summary      3

Introduction and insights      4

Section 1. 

A Brief History of Indian Intelligence      5

& Interference in Canada

Section 2. 

Media under Modi: Manipulation and Disinformation   6

Section 3. 

Recent Anti-Sikh Disinfo Campaigns aimed at Canada    7

3.1 MLI Report       9

3.2 Indian Media Smears Following the     11

      Resignation of Navdeep Bains

Section 4.

Understanding the Disinformation Actors    14

4.1 ANI        14

4.2 Zee News       16

4.3 Network 18       18

Conclusion       19

References                  20-24



executive summary
Sikhs in Canada have been the target of Indian 
disinformation campaigns for decades. In 
recent years however, these attacks have 
become more coordinated and aim to influence 

Canadian politicians, media and society. 

In the wake of widespread farmer protests in 
India, Indian disinformation campaigns have 
renewed with increased intensity. The goal 
remains the same as the 80s- to malign and 
marginalize Canadian Sikhs with allegations of 
extremism and to ensure that the Sikh 
community is regarded with suspicion and 

distrust.  

Examples of these campaigns were seen in 
2018, during Prime Minister Justin Trudeau’s 
trip to India, a coordinated Indian disinformation 
campaign successfully maligned the Sikh 
community in Canada and revived a narrative of 
“Sikh extremism” in the absence of any 
evidence or precipitating incident. More recent 
examples include media reports on the 
Macdonald-Laurier Institute’s report entitled 
“Khalistan: a project of Pakistan” and media 
coverage related to Hon. Navdeep Bains’ 

resignation from cabinet. 

Disinformation campaign targeting Sikhs and 
other minority groups are linked to the Sangh 
Parivar, a group that seeks to achieve a Hindu 
India. Strategically, the Sangh Parivar’s political 
arm, the BJP is in a position to leverage the state 
machinery to fulfill that vision, including control 

over the media. 

India has developed a standard methodology to 
push its narratives with respect to Sikhs in 
Canada. The sequence begins with various 
Indian media outlets reporting about “Sikh 
extremism” in Canada. These reports are carried 
by pro-India media outlets and also fake news 
sites which amplify the coverage. Indian actors 
run a vast network of fake media outlets, think 

tanks and NGOs to serve india’s interests 
(EU Disinfo Lab, 2020).

India’s disinformation campaigns are not 
limited to influencing media. There is also 
evidence to suggest that India’s intelligence 
agencies have been engaging in operations in 
Canada with the aim to influence Canadian 

politicians and media.  

Biased media reports about the Sikh 
community have resulted in marginalization and 

even physical attacks.

This report examines the role that news sources 
like Zee News, Asian News International and 
many other Indian news outlets that are pro-BJP 

play in maligning the Sikh Community.

Engaging in advocacy or dialogue about human 
rights in India or about Khalistan is not extremist 
activity, despite what India may assert. The 
Canadian government and intelligence 
community must take a firm stand in resisting 
Indian interference in Canada and ensuring that 
foreign actors are not actively maligning the 

Sikh community here. 

executive summary

3

World Sikh Organization of Canada



Sikhs in Canada have been the target of Indian disinformation campaigns for decades. 
In recent years however, these attacks have become more coordinated and aim to 
influence Canadian politicians, media and society. In 2018, during Prime Minister Justin 
Trudeau’s trip to India, a coordinated Indian disinformation campaign successfully 
maligned the Sikh community in Canada and revived a narrative of “Sikh extremism” in 

the absence of any evidence or precipitating incident. 

Indian actors run a vast network of fake media outlets, think tanks and NGOs to serve 
India’s interests (EU Disinfo Lab, 2020). But even amongst the legitimate media outlets 
in India, a great many are beholden to, and transparently biased towards, the BJP 
government and go so far as pushing a Hindutva agenda at the expense of minority 
communities in India. This is what is commonly known as the “Godi Media” or the 

lapdog media.

In the wake of widespread farmer protests in India that have received the support of 
Sikhs from across the world, including in Canada, Indian disinformation campaigns 
have renewed with increased intensity. The goal remains the same as the 80s- to 
malign and marginalize Canadian Sikhs with allegations of extremism and to demonize 

the term Khalistan and anyone that speaks about it. 

This report will provide context and historical background with respect to India’s 
misinformation machine and analyze current efforts at maligning Sikhs in Canada. 

Introduction and Insights

World Sikh Organization of Canada

4



During the Air India Inquiry, Don McLean, a 
member of the Vancouver Police Department, 
spoke about his concerns regarding the 
involvement of the Indian government and its 
agents in Canada during the 80s. Mr. McLean 
noted his concern that the Indian Consul General 
was inflaming the Sikh community by making 
references to Sikhs as “semi-literate farm 
workers”. In addition, he stated that Indian secret 
service agents (RAW) were active in the Canadian 
Sikh community. They made payments of $10,000 
to Indian newspapers published in Canada, in 
order to influence their editorial content. Mr. 
McLean stated that he noticed the shift in 
newspaper coverage following these “payments” 
by the Indian agents (Mclean, 2007)

The story of Indian ‘fake news’ and interference in 
Canada begins in earnest in the aftermath of the 
1984 attack on Sri Darbar Sahib and the Sikh 
Genocide. 

In 1986-87 several Indian diplomats were asked 
by Canadian authorities to leave Canada because 
of their espionage activities in the Sikh 
community. One of these diplomats was Maloy 
Krishna Dhar, a former Joint Director and a 
29-year veteran of the Indian Intelligence Bureau. 
Dhar was in Ottawa on a diplomatic posting from 
1983-87. He writes in his 2005 memoir “Open 
Secrets” that his mission was to “penetrate select 
Gurdwaras”, create assets in the Sikh community 
and also to generate “a few friends amongst the 
Canadian Members of Parliament” (p. 293).

Dhar also was involved in targeting both 
mainstream and Punjabi media with stories to “tell 
the Indian side” and to “regularly meet Canadian 
Foreign Office mandarins and RCMP point men to 
brief them about developments back in India and 
to share whatever “open” information the Indian 
mission could cull from the community through 
‘open’ means” (pp. 293-94). 

1. A Brief History of Indian Intelligence 
& Interference in Canada

World Sikh Organization of Canada

In addition, he stated that Indian secret 
service agents (RAW) were active in the 
Canadian Sikh community. They made 
payments of �10,000 to Indian 
newspapers published in Canada, in 
order to influence their editorial content. 

5



2. Media under Modi: Manipulation & Disinformation 
In November 2019 and again in December 2020, 
the CBC and the BBC reported that a huge 
international network of fake local news sites that 
push a pro-Indian government position 
internationally had a deep Canadian connection. 
According to the EU DisinfoLab, a Brussels-based 
non-profit group whose goal is identifying 
disinformation targeting the European Union, the 
network includes at least 750 fake media outlets 
in at least 116 countries. At least 12 of those sites 
posed as Canadian news outlets and use names 
that either mimic current media publications or 
old media outlets that had folded, such as The 
Toronto Evening Telegram. CBC has also found 
evidence of a further 16 sites designed to look like 
local Canadian news websites, all registered by 
the Srivastava Group (Yates and Bellemare, 
2019). 

While there is no direct evidence the network is 
linked to the Government of India, the fake news 
network relies heavily on Asian News International 
(ANI) - India's largest wire service to amplify 
content produced on fake media outlets. (Please 
refer to ANI section further in this report).

World Sikh Organization of Canada

The Indian Government’s control and 
manipulation of the media to serve its ideological 
purposes is well known. Reporters Without 
Borders in its 2020 World Press Freedom Index 
has ranked India at 142nd in the world, out of 180 
countries measured (World Press Freedom Index, 
2020). That ranking is down six positions from 
2017 and lower than countries like South Sudan, 
Afghanistan and Myanmar. 

The Sangh Parivar seeks to achieve a Hindu India, 
and as the Sangh Parivar’s political arm, the BJP is 
in a position to use the state machinery to fulfill 
that vision, including control over the media. A 
sting by the news outlet Cobrapost revealed that 
nearly two dozen media houses were willing to 
promote a Hindutva agenda and influence 
coverage for the 2019 Indian elections 
(Cobrapost, 2020).  

According to a report in the Diplomat magazine, 
“the BJP Government has transformed previously 
independent media outlets into state 
mouthpieces for the sake of minimizing criticism 
and disseminating their own narrative” 
(Madan, 2019).  

Indian media are used to plant stories for 
government interests and also loudly denounce 
“extremism” and “anti-nationals”. “For a Western 
audience, the term “anti-national” will be 
understood as a reference to those individuals 
who denounce a nation’s constitutional principles. 
In India, this term has taken on an entirely new 
meaning. The term “anti-national” in India now 
includes anyone who “breaks Hindu traditions,” 
an alleged bedrock of the Indian state itself 
(Mada, 2019). 
6



3. Recent Anti-Sikh Disinfo 
Campaigns aimed at Canada

Despite his apparent involvement with an Indian 
intelligence operation, A.B. remains in Canada 
and continues to author and publish news reports.

India has developed a standard methodology to 
push its narratives with respect to Sikhs in 
Canada. The sequence begins with various Indian 
media outlets reporting about “Sikh extremism” in 
Canada. These reports are carried by pro-India 
media outlets and also fake news sites which 
amplify the coverage. The sheer volume of reports 
is then used as a base to attract attention from 
Canadian media outlets. Indian allies and assets 
in Canada use social media posts to draw 
attention to the Indian stories or, in some cases do 
so through opinion pieces in Canadian 
newspapers. 

Since 1984, India has engaged in ongoing efforts 
to influence media and politicians in Canada. 
Those efforts have continued into the present 
time and have intensified. In April 2020, a report 
published by Global News revealed that since 
2009, Indian intelligence agencies used an Indian 
news reporter based in Canada in an attempt to 
“use money and disinformation to ‘covertly 
influence Canadian politicians”. 

India’s intelligence agencies, Research and 
Analysis Wing (RAW) and the Indian Intelligence 
Bureau were behind the operation which began in 
2009. A key actor in this intelligence operation 
was a Canada-based Indian reporter. According to 
a decision by the Federal Court, dated March 31, 
2020, an editor-in-chief of an unnamed Indian 
newspaper, identified only as “A.B”, met with 
Indian intelligence over 25 times in five years and 
was as a result, refused permanent residency in 
Canada.  The basis of the denial was that A.B. had 
been tasked by RAW to covertly influence 
Canadian government representatives and 
agencies on behalf of the Indian government. His 
instructions from RAW included providing financial 
assistance and propaganda material to politicians 
in order to exert influence over them, including 
convincing politicians that funding from Canada 
was being sent to Pakistan to support terrorism 
(Bell, 2020).  

World Sikh Organization of Canada

...since 2009, Indian intelligence 
agencies used an Indian news reporter 
based in Canada in an attempt to “use 
money and disinformation to ‘covertly 

influence Canadian politicians 7



There has been a direct correlation between the 
unsubstantiated allegations of rising extremism 
and negative attitudes towards the community, 
including bullying and attacks on Sikhs (Dempsey, 
2010; World Sikh Organization, 2018).  Following 
the Trudeau visit and the negative media coverage 
of the community, there were two serious and 
violent attacks against Sikhs in March 2018 in 
Ottawa and Calgary and several incidents of 
harassment. 

India’s ANI news reported on  a protest by the 
far-right nationalist group Canada Combat Coalition 
against “Khalistanis”.  As reported by ANI and 
reproduced in several Indian news sites, one 
protestor declared that “Sikhs are a threat, not all 
of them but the Khalistan ones. They have been 
brought into this country indiscriminately. They are 
very large in numbers and are a threat to 
Canadians.” (ANI News, 2018).  Notably, only Indian 
media covered this protest.  

The model used by India during the Trudeau trip 
has served as a template for future disinformation 
campaigns. 

India’s greatest disinformation campaign success 
was achieved during the 2018 Trudeau trip to India. 
The trip was preceded by a series of Indian media 
articles accusing Trudeau of pandering to Khalistan 
supporters and even accusing Sikh ministers and 
MPs of being “Khalistanis”. Once the actual trip 
commenced, the volume of media stories about 
rising “Sikh extremism” and it being the main irritant 
in India-Canada relations continued to grow and 
began to gain traction in the Canadian media, which 
then uncritically parroted the Indian narrative. 

It was concluded by the National Security and 
Intelligence Committee of Parliamentarians in its 
special report into the 2018 Trudeau visit that:

“‘’strategically released’ media articles prior to the 
Prime Minister’s visit and Indian officials’ repeated 
raising of concerns around Sikh extremism and 
separatism, even after multiple efforts by Canadian 
officials, including the NSIA, to refute those claims, 
fit the pattern that the NSIA now saw emerging: an 
orchestrated attempt to ‘shine a spotlight’ on Mr. 
Atwal’s invitation in order to embarrass the 
Canadian Government.” 
(National Security and Intelligence Committee of 
Parliamentarians, 2018, p. 25)

8



In an unprecedented move, the report was 
condemned by a group of over 50 scholars who 
work closely with the Sikh community or in the 
area of Sikh studies.  The scholars, from leading 
institutions across North America and the UK, 
including three chairs of Sikh studies at major 
universities, called for the report to be retracted 
as it “maligns all Sikh-Canadians engaging in 
advocacy as extremist and foreign influenced 
actors.”  In an open letter to the 
Macdonald-Laurier Institute, the scholars also 
stated that the report “is shockingly un-Canadian 
in every aspect, from a lack of respect for free 
speech, to a parroting of a foreign, Indian 
government narrative on Khalistani activism” and 
that “the ‘reference’ section is one-sided showing 
a lack of literature review or effort to triangulate 
claims.” (Sikh Scholars Response, 2020).

In September 2020, the Macdonald-Laurier 
Institute released a report entitled “Khalistan: a 
Project of Pakistan.” The report was authored by 
controversial, retired CBC journalist, Terry Milewski 
and included an introduction by former politician, 
Ujjal Dosanjh, and former Conservative staffer, 
Shuvaloy Majumdar (Milewski, 2020). 

The report alleged that the Khalistan movement is 
driven by Pakistan and that Sikh activism in 
Canada- a “predictable drumbeat of victimization, 
persecution and genocide commemoration….[is] 
part of a stunningly orchestrated campaign that 
seduces the best intentions of earnest politicians.”

The report, however, lacked references, facts and 
actual evidence to substantiate these scandalous 
allegations. Milewski had essentially produced a 
protracted opinion piece that parroted a narrative 
that was all too familiar to Canadian Sikhs as 
originating from India. 

It was noteworthy that various fake news sites and 
news blogs in India published articles in support of 
the report and Indian embassies across the world 
published links to the report in a transparently 
calculated manner, shortly after it was released in 
their local languages. Some of the embassies 
involved were those in Mexico (India in Mexico, 
2020), Tunisia (India in Tunisia, 2020), Tajikistan 
(India in Tajikistan, 2020), Malawi (India in Malawi, 
2020), Armenia (India in Armenia, 2020), Germany 
(India in Germany, 2020), Poland (India in Poland, 
2020), and Peru and Bolivia (India in Peru & Bolivia, 
2020). Milewksi was also interviewed on right-wing 
Indian news and YouTube channels.

3.1. mli report

World Sikh Organization of Canada

9



According to Press Progress (2020), 

“A few years ago, MLI announced a “Canada-India 
initiative” with the Observer Research Foundation 
(“ORF”), a New Delhi-based think tank primarily 
set-up with funds from Indian oil giant Reliance 
Industries — Reliance reportedly struck a deal to 
buy millions of barrels of Canadian oil...”

The MLI-ORF partnership was announced as an 
achievement in further India-Canada bilateral 
relations during the infamous 2018 Trudeau trip 
to India (Prime Minister of Canada, 2018). 
Stephen Harper has been a key guest at the ORF’s 
yearly event in Delhi, the Raisina Dialogue. 
Reliance continues to fund the majority of the ORF 
budget and many of the ORF’s directors have clear 
ties to the corporation (Sarkar, 2020). Reliance 
also own the Network 18 media group (see 
section 4.3). The ties between the Indian Ministry 
of External Affair, RAW and the ORF are also 
apparent. According to a report in India’s Caravan 
magazine, “Vikram Sood, the former director of 
the Research and Analysis Wing, has been an 
advisor to the ORF for well over a decade and 
‘many’ people in the ORF have worked with RAW” 
(Sarkar, 2020).

In November 2019, the Saskatchewan 
government awarded a $240,000 contract to 
Harper & Associates to help expand access to 
India by “setting up key meetings” with “senior 
government ministers and officials.”

It isn’t difficult to deduce how Majumdar and the 
MLI got pulled into creating a propaganda piece 
for the Government of India in order to promote 
business ties with India, at the expense of Sikhs.  

The controversial Indian newswire service ANI 
produced four separate pieces promoting and 
amplifying the MLI report. One such report wildly 
alleged that the joint letter by 50 scholars was 
produced under the guidance of Pakistan’s 
intelligence agency the ISI (ANI News, 2020 a). 
This narrative was taken up by Zee News that 
published a piece titled “Khalistani Terrorist: With 
ISI backing, Khalistani elements targets Canadian 
journalist who authored ‘Khalistan- a project of 
Pakistan’”. The piece repeats the outlandish 
allegation that the letter was directed by 
Pakistan’s ISI but adds that the letter “highlights 
the ‘gagging acts’ of the pro-Khalistani elements 
to silence the voices opposing them” (Shukla, 
2020 a).

Press Progress, a Canadian non-profit news 
organization looked into the MLI Report and found 
that the MLI and Shuvaloy Majumdar have links to 
a global consulting firm run by former Prime 
Minister Stephen Harper, that has been retained 
to promote trade with India. Majumdar currently 
lists himself as a “global director” at Harper & 
Associates. 

World Sikh Organization of Canada

10



3.2. Indian Media Smears Following 
the Resignation of Navdeep Bains

The article was followed up by Zee with 
subsequent articles targeting the Canadian 
government’s alleged support of the Khalistan 
movement. Zee alleged that, “the resignation of 
Canadian Cabinet Minister Navdeep Singh Bains, 
who enjoys close connections with the Khalistani 
elements, has once again set-off the debate on 
Canada’s appeasement politics to foster 
Khalistani extremism. Observers of the Canadian 
politics have pointed out that Bains was promoted 
by the Khalistanis into the Canadian politics with 
the craving to get the support from the Canadian 
institutions” (Shukla, 2021 b).

The article then went on to allege that NDP Leader 
Jagmeet Singh and Defence Minister Harjit Sajjan 
are also “connected to Khalistani elements and 
have been tacitly supporting their radical 
activities.”

The smear piece cites the MLI report as evidence 
of Pakistani intelligence agencies directing 
supporters of Khalistan in Canada. 
Zee made a curious comment in the conclusion of 
the article: 

“Besides damaging Canada’s reputation at the 
global fora, these elements pose a massive threat 
to the innocent Canadians. Given the fact that 
India is efficiently handling the Khalistani issue 
and the campaign has subsided therein, it is a 
matter of choice for Canada — whether to water it 
or to wither it away” (Shukla, 2021 b).

Indian media have consistently attempted to 
portray Canadian Sikh politicians as “Khalistani 
extremists” or sympathizers in order to 
compromise their credibility and create suspicions 
about their loyalties to Canada.  Those targeted 
include Defence Minister  Harjit Sajjan, NDP 
Leader Jagmeet Singh and also former Minster for 
Innovation, Science and Industry, Navdeep Bains. 

On January 12, 2021 Bains stepped down as 
Minster for Innovation, Science and Industry citing 
a desire to spend more time with family. In the 
aftermath of his departure, Prime Minister Justin 
Trudeau and many ministers in the Liberal cabinet 
sent messages of thanks and support to Bains.

Shortly after his departure from cabinet, Bains 
was targeted by India’s disinformation machinery. 
Zee News published a series of baseless articles 
alleging that Bains’ resignation from cabinet was 
to save the “Liberal Party from embarrassment on 
corruption charges” (Shukla, 2021 a). 
Zee News alleged that, “besides being a 
plutocratic corrupt leader, Navdeep Bains is also a 
patron of undemocratic practices and a proponent 
of Chinese influence in Canada, making it 
increasingly tougher for the Liberal Party to defend 
him every day (Shukla, 2021 a).

In passing, the Zee News article also claimed that 
“Bains, who has been groomed by the 
pro-Khalistani radical outfit World Sikh 
Organisation (WSO), is believed to be radicalising 
the Sikh community and making efforts to divide 
it” (Shukla, 2021 a).

World Sikh Organization of Canada

11



Other Indian media outlets such as ThePrint and 
OpIndia also published articles alleging Bains 
resigned due to corruption and was “considered to 
be a strong supporter of the Khalistan movement” 
(OpIndia 2021).

What makes these allegations all the more bizarre 
is that Navdeep Bains has on numerous 
occasions, engaged with representatives of the 
Government of India, terming the meetings as 
“Dosa Diplomacy” (Bains, 2017). Furthermore, he 
presented Zee TV chairman Subhash Chandra 
with the $50,000 Global Indian Award on behalf of 
the pro-India lobby group the Canada-India 
Foundation in 2016 (Toronto.com, 2016). Notably, 
Chandra donated the $50,000 to the Eklavya 
Vidyalaya Foundation which itself has been 
accused of having Hindutva and RSS ties 
(Bhattacharya, 2020).

Following previous attempts at attacking Sikh 
Canadians, the Indian disinformation network 
released multiple pieces on Bains, hoping that 
western and specifically Canadian media would 
pick up the story. By putting corruption, extremism 
and Khalistan into the mix it was hoped the story 
would be attractive to Canadian media. The 
intended result was to draw suspicion around the 
involvement of Sikhs in Canadian politics and to 
malign the term Khalistan and those that support 
it.

The final article Zee News released following 
Bains’ departure from cabinet is titled “Explained: 
How Khalistanis are sabotaging the liberal 
Canadian society” (Shukla, 2021 c).
The article makes a litany of allegations against 
Canadian Sikhs and Bains and alleges that “the 
recent resignation of Canadian Cabinet Minister 
Navdeep Bains has revealed dark secrets behind 
the Khalistani nexus operating in Canada”. Other 
allegations made by the article include:

● Gurdwara management committees are “using 
the religious sites for inciting violence”
● Khalistanis have been “attacking empirical 
research pieces” such as the MLI report
● Khalistanis “are ever ready to reach the Indian 
High Commission or consulate offices across 
Canada to protest even for internal policy issues of 
India” in reference to recent protests and rallies in 
support of farmers.
● Khalistani elements “have also campaigned to 
sabotage the passage of gay marriage bill”
● “Khalistanis are also the main forces behind 
several incidents of organised crime in Canada”
None of the allegations are substantiated with any 
evidence or proof. 

12



World Sikh Organization of Canada

Shuvaloy Majumdar, amongst others, tweeted out 
the slanderous Zee article. Conservative Senator 
Barbara Frum also tweeted out the link to the 
article but later deleted it, acknowledging that the 
news was from a “non-reputable source in India 
(Frum, 2021). There was, however, no pick up by 
the Canadian media, presumably because the 
allegations were unsubstantiated and baseless. 

In response to the fake news furor, Bains tweeted 
“we all have a responsibility to reject 
disinformation from foreign actors. This is not a 
partisan issue. Working together we can make 
sure interference doesn’t affect a fact-based 
public dialogue (Bains, 2021).

In the postscript to this incident, MP Ramesh 
Sangha went on a local Punjabi talk show and 
repeated the false Indian propaganda about Bains 
as well as Harjit Sajjan, including that they are 
unfit to be ministers because they are ‘Khalistani’ 
and ‘extremists’.  As a result of these baseless 
accusations, Sangha was expelled from the 
Liberal caucus.  Notably, Zee News returned with 
an article entitled “Justin Trudeau succumbs to 
Khalistani elements? Parliamentarian Ramesh 
Sangha removed from party” (Shukla, 2021 g).  

The article was yet another transparent attempt at 
influencing Canadian politics by repeating the 
earlier false allegations and then claiming that 
Sangha’s removal from the party would result in 
negative repercussions for the Liberal Party, 
based on information from ‘pollsters’:
“A couple of Hindu and Sikh Canadians that I 
spoke to have termed the move as an 
‘authoritarian’ one and expressed that the Liberal 
Party is soon going to lose popular support 
amongst these communities through such moves. 
It is pertinent to note that those communities have 
been traditional Vote banks for the Liberal Party. 
Pollsters have argued that the move might take 
five lakh Hindu voters and an equal number of 
Sikhs, who are critical of the idea of Khalistan, 
away from the Liberal Party, if this continued 
exodus of anti-Khalistanis from the Liberal Party 
does not stop. (Shukla, 2021 g)”

The article makes a litany of 
allegations against Canadian Sikhs 
and Bains and alleges that “the recent 
resignation of Canadian Cabinet 
Minister Navdeep Bains has revealed 
dark secrets behind the Khalistani 

nexus operating in Canada

13



4. Understanding the 
Disinformation Actors

4.1. ANI  
Asian News International or ANI is India’s biggest 
television news agency but also produces print 
articles for syndication. As revealed by EU Disinfo 
Lab research, ANI is used to amplify and project 
propaganda and disinformation. 

India’s ministry of external affairs is an important 
client of ANI. The ministry’s website lists two 
media campaigns: “India Global” and “India File.” 
The “India File” posted on Indian embassy 
websites around the world is a compilation of 
video clips sourced from ANI. 

The Caravan Magazine in an investigation found 
that in addition to a longstanding collaboration 
with the MEA, ANI also worked with “several 
ministries in the government and the Research 
and Analysis Wing, India’s foreign-intelligence 
agency (Donthi, 2019).

The Caravan also found that ANI had developed a 
particularly close relationship with the Modi 
government and had also actively engaged in 
subversion and inference in the Sikh community. 
According to Caravan reporter Praveen Donthi:
 
“A former video editor and a senior ANI 
correspondent told me that ANI runs several 
Facebook accounts against Punjabi separatists. 
For instance, an account called Khalsa Panth is 
dressed as a devotional page but regular posts 
attacks on Khalistani militants” (Donthi, 2019).

While the number of media outlets that are 
biased and blatantly pro-BJP is very significant, 
including channels like Republic TV, Times Now, 
India Today, ABP and many others, some of the 
more active channels with respect to pushing 
disinformation about Sikhs in Canada are below. 

World Sikh Organization of Canada

14



● Sikh youth going abroad getting radicalized by 
Khalistanis in the West: Sukhi Chahal (July 13, 
2020): citing remarks by Sukhi Chahal, a former 
Punjab Police informant and CAT, the ANI piece 
once again focuses on the role of Pakistan in 
promoting Khalistan activism- “Pakistan’s ISI 
directly cannot target India so they mislead the 
few Sikhs and have opened shops for them” 
(ANI News, 2020 f).

● Jarnail Singh Bhindranwale- the man who 
dishonored the Sikh faith (June 5, 2020): 
“Bhindranwale was, in reality, a cold blooded 
murderer who twisted the Sikh faith and 
committed the vilest acts of sacrilege in the 
holiest of shrines to Sikhism….In describing such 
a man as a martyr and saint, the Khalistanis 
continue to bring ignominy to Sikhism” 
(ANI News, 2020 g).

In addition to generally biased ‘reporting’, many of 
the articles published by ANI are transparently 
propaganda pieces that unashamedly make 
one-sided comments targeted at the Sikh 
community. Almost all of the reports link Khalistan 
activism to Pakistan. Some recent examples from 
just the past six months are as follows:

● Pakistan using Europe’s ultra-liberal ecosystem 
to promote Khalistani separatist movement (Dec 
13, 2020). The piece cites the MLI report to assert 
that Pakistan is instigating Khalistani activism in 
Europe and that Khalistan activism is a “test-case 
for some key European states as to whether they 
have matured as democratic liberal nations or 
been reduced to breeding grounds for separatist 
modules from across the world” 
(ANI News, 2020 b).

● Is project Khalistan dead and buried? Not really 
(September 14, 2020): “it appear that the only 
people interested in keeping alive the ‘Khalistan’ 
movement are some fringe Canadian Sikhs and 
the Pakistani intelligence apparatus” 
(ANI News, 2020 c).

● Anti-India protest by Khalistanis fails at Times 
Square (August 7, 2020): “Meanwhile, the 
pro-India demonstrators not only outnumbered 
the anti-India protesters but also had more Sikh 
supporters who chanted ‘Jai Shree Ram’ while 
singing and dancing on the beats of the drums” 
(ANI News, 2020 d).

● After Canada, Britain rejects ‘Punjab 
Referendum 2020’ (July 31, 2020): “New Delhi 
blamed Pakistani’s secret agencies for creating a 
disturbance in Punjab then and now supporting 
some Sikh separatists settled in the West. Punjab 
is a prosperous and peaceful state where people 
have rejected the so-called Referendum 2020 by 
calling it a conspiracy of Pakistan” 
(ANI News, 2020 e).

15



4.2.  Zee News

During Cobrapost’s discussions caught on camera 
with Zee Senior Sales Manager Sagar Arora, Arora 
bragged that Zee had played a key role in 
defeating the Akali government in Punjab. Arora 
claimed “ [our channel] did not spare the Akalis 
even a bit … they changed the scenario within 
four-five days and it helped convert some votes as 
well” (Laliwala, 2020).

Cobrapost concluded that “It is apparent from 
these on-camera confessions that for Zee Media, 
journalism is just a charade, serving the cause of 
Hindutva and BJP (Laliwala, 2020).

Vishwa Deepak, an output producer with Zee 
News resigned from the channel after 
condemning its “biased coverage” which falsely 
alleged anti-India slogans were raised in the JNU 
campus during a protest against Parliament 
convict Afzal Guru’s hanging. He also went on to 
ask if they were "the mouthpieces of the BJP or the 
RSS (Laliwala, 2020).

Zee news is widely seen as a “champion of 
nationalism and Hindutva, particularly after the 
BJP came to power at the Centre” 
(Cobrapost, 2018).

The chairman of Zee News is Subhash Chandra, 
who is a BJP member of the Rajya Sabha.

According to a report by Caravan Magazine, 

“Chandra’s ideological inclinations have never 
been a secret. His liking for Hindu nationalism 
began early in his childhood and has continued till 
date…Chandra admitted to have attended RSS 
shakhas-branches- regularly for about five years, 
till he passed the tenth standard. Despite the 
trouble of having to wake up before dawn, 
Chandra enjoyed the experience for the patriotic 
and mythological tales narrated by RSS 
pracharaks- propagandists. He also attended a 
fifteen-day camp run by the RSS…” 
(Laliwala, 2020).

Indian non-profit news website Cobrapost 
reported how several media houses, including Zee 
News were prepared to “promote Hindutva to 
polarize the electorate, propagate speeches of 
firebrand Hindutva leaders and character 
assassination of political rivals” in return for cash 
in the lead up to the 2019 Indian elections 
(Laliwala, 2020).

Looking at Zee News’ coverage of 
Sikhs and Canada, it is clear that their 
coverage is agenda motivated and 
aims to malign Sikhs and particularly 

those outside India

16



● Pakistan kills Sikhs, but funds Khalistani terror 
elsewhere, says Canadian expert Terry Milewski 
(September 20, 2020) A third piece on the MLI 
report, this time reporting on an Indian panel Terry 
Milewski spoke on: “Pakistan has been 
eliminating its Sikh population for decades 
through killings, rapes, abductions and forced 
marriages of young women, yet is funding and 
fueling Khalistani terrorism and separatist 
movement globally to achieve it sinister plans to 
break up India, a Canadian expert, who authored 
a recently released report on the subject, has 
said” (Shukla, 2020 c).

Zee News has also shown that it is willing to 
engage in propaganda for the BJP government 
with respect to the farmer protests in India. Zee 
was one of the first media outlets to suggest that 
“Khalistan supporters” were hijacking the farmer 
protests. An article that appeared on Zee News 
stated “The chronology of Khalistan's entry into 
this movement reinforces our claims that 
anti-national forces are trying to hijack this 
agitation, as they want to capitalise on anti-India 
sentiments not only in the country but also 
abroad. The country needs to remain cautious 
against such forces (Zee Media Bureau, 2020).”
Furthermore, Zee became infamous for maligning 
Khalsa Aid and claiming it was an extremist group 
(Zee Media Bureau, 2020).

Looking at Zee News’ coverage of Sikhs and 
Canada, it is clear that their coverage is agenda 
motivated and aims to malign Sikhs and 
particularly those outside India. Notably, Zee also 
attempted the amplify the MLI report with three 
stories.

● Khalistani terror: India, Canada closely keep an 
eye on fringe elements (July 13, 2020): “India and 
Canada are closely cooperating on the issue of 
Khalistani terrorism and separatism even as 
fringe elements in the latter have been proactive. 
The cooperation includes giving classified 
information on Khalistanis, given the full support 
Pakistan's notorious spy agency ISI has been 
giving to them. India and Canada already have a 
Framework for Cooperation on Countering 
Terrorism and Violent Extremism agreed in 
February of 2018 (Sibbal, 2020).

● Khalistan is Pakistan's project designed to 
subvert national security of Canada, India 
(September 14, 2020): The piece promotes the 
MLI report In “Khalistan: A Project of Pakistan” 
senior journalist Terry Milewski reveals the 
concept of Khalistan as a project of Pakistan, 
designed to subvert the national security of both 
Canada and India (Shukla, 2020 b).

● With ISI backing, Khalistani elements targets 
Canadian journalist who authored ‘Khalistan - a 
project of Pakistan. (September 17, 2020) Zee 
reports on the letter authored by over 50 scholars 
condemning the MLI report however it repeats the 
baseless accusation that the letter was directed 
by Pakistan: “However, a group of pro-Khalistani 
elements, based out of Western Countries , soon  
came up to counter the report in order to 
neutralize its impact and delegitimize it…Still, it 
failed to gain organizational credibility, 
highlighting that the Khalistani elements are 
eventually losing the feeble support that they had 
amongst the civil society organisation and  
educational institutions” (Shukla, 2020 a).

Zee Senior Sales Manager Sagar Arora, 
Arora bragged that Zee had played a key 
role in defeating the Akali government in 
Punjab. Arora claimed “ [our channel] did 
not spare the Akalis even a bit … they 
changed the scenario within four-five days 
and it helped convert some votes as well

17



4.3. Network 18
Network 18 is a media conglomerate owned by 
Reliance Industries and includes media outlets 
such as Firstpost and CNN-News18. Reliance’s 
head Mukesh Ambani is known to be close to 
Prime Minister Narendera Modi and the 
Government of India more broadly 
(Hussain, 2020). 

In a recent fiasco, CNNNews18 withdrew a news 
report that named Toronto talk show host Joginder 
Bassi as a foreign funder of the farmers’ protest 
with Khalistani links. The channel had claimed the 
story was based on an “intelligence report” 
(Joshua, 2021).

The accusation was widely mocked as it is well 
known that Bassi does not support Khalistan and 
regularly meets with Indian officials and has been 
photographed with Prime Minister Narendra Modi.

CNN-News18 also falsely reported that a 
“Canadian MP” and “Canadian Conservative Party 
Leader” Ramandeep Brar had joined the farmer 
protest in Delhi. The news channel went so far as 
to term him “Leader, Conservative Party of 
Canada” (2020). In truth, Brar is neither an MP 
nor a party leader. He was a Conservative Party 
candidate in the 2019 federal elections in 
Brampton South. The attempt however was to 
portray his presence at the protests as an example 
of Canadian interference in India. 

World Sikh Organization of Canada

It is concerning that Indian channels 
like Zee are now also being broadcast 

on Canadian airwaves. 

18



World Sikh Organization of Canada

Indian attempts at maligning Sikhs in Canada are 
an ongoing reality. The use of fake news, fake 
media outlets and agenda-motivated reporting is 
reaching new heights under the BJP government. 
The effects of this have already been felt in 
Canada during the 2018 Trudeau visit to India and 
its aftermath but the efforts continue on a regular 
basis. By force of sheer volume, Indian media 
pushes false narratives with the hope that giving 
them points of local interest will help them break 
into the Canadian media and result in a 
self-perpetuating cycle that will snowball. The goal 
is specifically to target Sikh involvement in politics 
and those Sikhs who speak out about Khalistan.  
As we have pointed out in our previous report 
Enforcing Silence:  India’s War on Sikh Social 
Media, there is a parallel effort at censoring and 
silencing Sikh voices on social media.

The WSO’s #AskCanadianSikhs campaign that 
began in 2018 was aimed at stopping these false 
narratives from being repeated in Canada. When 
CBC New India Bureau Chief Salimah Shivji 
repeated the Indian government allegation that 
Prime Minister Justin Trudeau’s comments on the 
farmer protests in India were resulting in 
“extremist gatherings” outside Indian consulates, 
WSO encouraged Canadian Sikhs to contact the 
CBC Ombudsman and express concern about 
Canadian media uncritically parroting Indian 
narratives. As a result of the input, the Shivji clip 
was removed (WSO, 2020). Later, to their credit, 
Canadian media did not pick up or repeat the 
slanderous Indian accusations against Navdeep 
Bains.

As the Government of India openly embraces 
Hindutva and slips towards authoritarianism, the 
effects will continue to be felt here in Canada.  
Minority voices in India are being silenced. 
Canadian Sikhs, however, must remain vigilant 
and must not be intimidated. Engaging in dialogue 
or advocacy with respect to  human rights in India 
or about Khalistan is not extremist activity, despite 
what India may assert. It is concerning that Indian 
channels like Zee are now also being broadcast on 
Canadian airwaves. The Canadian government 
and intelligence community must take a firm 
stand in resisting Indian interference in Canada 
and ensuring that foreign actors are not actively 
maligning the Sikh community here. 

5. Conclusion

19

World Sikh Organization 
of Canada

Enforcing silence:
India's War on Sikh Social Media



references
ANI News. (2018, May 12). Canadians protest against Khalistanis in Toronto. ANI News.
https://www.aninews.in/news/world/asia/canadians-protest-against-khalistanis-in-toronto201805121513
010001/

ANI News. (2020, June 5). Jarnail Singh Bhindranwale - the man who dishonoured the Sikh Faith. ANI 
News. 
https://aninews.in/news/national/general-news/jarnail-singh-bhindranwale-the-man-who-dishonoured-the-
sikh-faith20200605150431/ 

ANI News. (2020, July 13). Sikh youth going abroad getting radicalised by Khalistanis in the West: Sukhi 
Chahal. ANI News. 
https://aninews.in/news/world/us/sikh-youth-going-abroad-getting-radicalised-by-khalistanis-in-the-west-su
khi-chahal20200713223325/

ANI News. (2020, July 31). After Canada, Britain rejects 'Punjab Referendum 2020'. ANI News. 
https://aninews.in/news/world/others/after-canada-britain-rejects-punjab-referendum-20202020073116
4235/

ANI News. (2020, August 7). Anti-India protest by Khalistanis fails at Times Square. ANI News. 
https://aninews.in/news/world/us/paks-anti-india-protests-at-times-square-fail-miserably-by-khalistanis-fail
s20200807131413/

ANI News. (2020, September 14). Is project Khalistan dead and buried? Not really. ANI News. 
https://aninews.in/news/world/asia/is-project-khalistan-dead-and-buried-not-really20200914134212/

ANI News. (2020, September 17). With ISI support, pro-Khalistani group issues letter to discredit 
Milewski's report on terror network. ANI News. 
https://www.aninews.in/news/world/others/with-isi-support-pro-khalistani-group-issues-letter-to-discredit-
milewskis-report-on-terror-network20200917110831/?fbclid=IwAR27ep3BZxv4FuOPrPlFDrFjh-jnm2mwLX9
9shQxA61iz8oSRUUCsfd-cdI

ANI News. (2020, December 13). Pakistan using Europe's ultra-liberal ecosystem to promote Khalistani 
separatist movement. ANI News. 
https://aninews.in/news/world/asia/pakistan-using-europes-ultra-liberal-ecosystem-to-promote-khalistani-s
eparatist-movement20201213115349/

Bains, N. [@navdeepsbains]. (2017, March 26). Dosa diplomacy in action at 
@GuruLukshmi in #Mississauga-Malton - you're welcome back any time @VikasSwarup ! [Tweet]. Twitter. 
https://twitter.com/NavdeepSBains/status/846113115540525056?s=20

Bains, N. [@navdeepsbains]. (2021, January 17). As someone who has faced this many times in my 
political career, we all have a responsibility to reject disinformation… [Tweet]. Twitter. 
https://twitter.com/NavdeepSBains/status/1350838222352486400?s=20



Bell, S. (2020, April 17).Canadian politicians were targets of Indian intelligence covert influence operation: 
document. Global News.  
https://globalnews.ca/news/6823170/canadian-politicians-targeted-indian-intelligence/

Bhattacharya, S. (2020, October 10). How one-teacher Ekal schools helped the spread of Hindutva in 
rural West Bengal. The Caravan. 
https://caravanmagazine.in/politics/ekal-vidyalaya-abhiyan-rss-fts-vhp-hindutva-west-bengal-trinamool-bjp

CNN-News18. (2021, January 6). Canadian Conservative MP Ramandeep Brar Flouts Visa Norms, 
Meets Protesting Farmers | CNN-News18 [Video Post]. Facebook. 
https://www.facebook.com/watch/?v=2541339369503291 

Cobrapost. (2018, May 25). Zee News: We are Pro-BJP, We are Pro-Hindutva. Cobrapost. 
https://www.cobrapost.com/blog/Zee-News/1042

Cobrapost. (2018, May 26). Cobrapost Sting: Big Media Houses Say Yes to Hindutva, Black Money, Paid 
News. Cobrapost.  
https://thewire.in/media/cobrapost-sting-big-media-houses-say-yes-to-hindutva-black-money-paid-news

Dempsey, A. (2010, August 19). Sikh image ‘tarnished,’ group says. Toronto Star. 
https://www.thestar.com/news/gta/2010/08/19/sikh_image_tarnished_group_says.html

Dhar, M. K. (2005). Open secrets: India's intelligence unveiled. Manas Publications.

Donthi, P. (2019, March 1). The Image Makers: How ANI reports the government’s version of truth. The 
Caravan. https://caravanmagazine.in/reportage/ani-reports-government-version-truth

EU Disinfo Lab. (2020, December, 9). Indian Chronicles: deep dive into a 15-year operation targeting the 
EU and UN to serve Indian interests. 
https://www.disinfo.eu/publications/indian-chronicles-deep-dive-into-a-15-year-operation-targeting-the-eu-a
nd-un-to-serve-indian-interests/

Frum, L. [@lindafrum] (2021, January 17). I owe @NavdeepSBains an apology. I retweeted an article 
about him from a non-reputable source in India. I should have... [Tweet]. Twitter. 
https://twitter.com/LindaFrum/status/1350807098293153792?s=20

Hussain, S. K. (2020, April 24). Why India’s ‘Godi Media’ Spreads Hatred and Fake News. Clarion India. 
https://clarionindia.net/why-indias-godi-media-spreads-hatred-and-fake-news/ 

India in Armenia. (2020, September 10). What’s really behind the Khalistan movement? @CBCTerry finds 
that the project is nurtured by Pakistan, and that Pakistani-sponsored Khalistani extremism poses serious 
national security threats to both Canada and India. [Tweet]. 
https://twitter.com/IndiainArmenia/status/1304087971465920516?s=19

India in Malawi. (2020, September 10). "Extremists who support violent means to establish an 
independent state within India,” is the language that replaced, “Sikh (Khalistani) extremist ideologies and 
movements,” in the 2018 Public Report on the Terrorism Threat to Canada. [Tweet]. 
https://twitter.com/India_in_Malawi/status/1304072269296214018?s=19



India in Mexico. (2020, September 10). ¿Qué hay realmente detrás del movimiento Khalistan? 
@CBCTerry encuentra que el proyecto está alimentado por Pakistán y que el extremismo khalistaní [Tweet]. 
https://twitter.com/IndEmbMexico/status/1304073730507894786?s=19

India in Germany. (2020, September 13). Khalistan is a geopolitical project nurtured by Pakistan. 
Pakistan-sponsored Khalistani extremism is a threat to Canada & India’s national security. @cbcterry 
@MLInstitute lays out the reality in the report ‘Khalistan: A Project of Pakistan’. To read. [Tweet]. 
https://twitter.com/eoiberlin/status/1305083821973528576?s=19

India in Peru & Bolivia. (2020, September 10). NUEVO: ¿Qué hay realmente detrás del movimiento 
Khalistan? @CBCTerry encuentra que el proyecto está alimentado por Pakistán, y que el extremismo 
khalistaní [Tweet]. https://twitter.com/eoilima/status/1304164499696611328

India in Poland. (2020 September 10th). Co tak naprawdę stoi za ruchem Khalistan? @CBCTerry uważa, 
że projekt ten jest wspierany przez Pakistan. Sponsorowany przez Pakistan ekstremizm 
khalistański.#KhalistanAProjectofPakistan. [Tweet]. 
https://twitter.com/IndiainPoland/status/1304105044422406145

India in Tajikistan. (2020, September 10). It is a well known and extensively documented fact that 
Pakistan has been supporting terrorist and separatist movements in India. [Tweet]. 
https://twitter.com/IndEmbDushanbe/status/1304062069214457858?s=19

India in Tunisia. (2020, September 10). Pakistan continues to be the sponsor of terror and extremism the 
world over @prkundal @MEAIndia [Tweet]. 
https://twitter.com/IndiainTunisia/status/1304061013998919680

Joshua, A. (2021, January 18). Farmers protest: 'Kisan parade' on Republic Day despite NIA tactics to cut 
support. The Telegraph Online. 
https://www.telegraphindia.com/india/nia-farmer-repression-on-one-dirty-trick-flops/cid/1803974 

Laliwala, S. (2020, December 1). The Devoted: Zee Salaam’s project of creating good Muslims. The 
Caravan. https://caravanmagazine.in/reportage/the-devoted

Madan, A. (2019, January 23). India’s Not-So-Free Media. The Diplomat. 
https://thediplomat.com/2019/01/indias-not-so-free-media/

McLean, D. (2007). Testimony of Don McLean, Air India Inquiry Public Hearing Transcript. May 29, 2007, 
pages 4137-4138

Milewski, T. (2020). Khalistan: a project of Pakistan. 
https://macdonaldlaurier.ca/files/pdf/20200820_Khalistan_Air_India_Milewski_PAPER_FWeb.pdf

National Security and Intelligence Committee of Parliamentarians. (2018). Special report into the 
allegations 
associated with Prime Minister Trudeau’s official visit to India in February 2018. Government of Canada. 
https://www.nsicop-cpsnr.ca/reports/rp-2018-12-03/SpecialReport-en.pdf

OpIndia Staff. (2021, January 16). All you need to know about Navdeep Bains, minister who resigned from 
Trudeau govt: Corruption, Khalistan, immigration scam and lobbying for China. OpIndia. 
https://www.opindia.com/2021/01/canada-navdeep-bains-resign-justin-trudeau-govt-all-you-need-to-know-
corruption-khalistan-china/



Press Progress. (2020, October 2). Right-Wing Think Tank Accused of Demonizing Sikh-Canadians Also 
Works 
to Send Canadian Oil to India.  
https://pressprogress.ca/right-wing-think-tank-accused-of-demonizing-sikh-canadians-also-works-to-send-c
anadian-oil-to-india/

Prime Minister of Canada. (2018, February 23). Canada-India joint initiatives and agreements. 
https://pm.gc.ca/en/news/backgrounders/2018/02/23/canada-india-joint-initiatives-and-agreements

Sarkar, U. (2020, December 30). Parent Entity: The Jaishankars blur the lines between the ministry of 
external affairs and Reliance-funded ORF. The Caravan. 
https://caravanmagazine.in/government/jaishankar-orf-reliance-dhruva-conflict-interest-raisina-kashmir

Shukla, M. (2020, September 14). Khalistan is Pakistan's project designed to subvert national security of 
Canada, India. Zee News. 
https://zeenews.india.com/india/khalistan-is-pakistans-project-designed-to-subvert-national-security-of-can
ada-india-2309453.html

Shukla, M. (2020, September 17). With ISI backing, Khalistani elements targets Canadian journalist who 
authored ‘Khalistan - a project of Pakistan'. Zee News. 
https://zeenews.india.com/world/with-isi-backing-khalistani-elements-targets-canadian-journalist-who-auth
ored-khalistan-a-project-of-pakistan-2310223.html

Shukla, M. (2020, September 20). Pakistan kills Sikhs, but funds Khalistani terror elsewhere, says 
Canadian expert Terry Milewski. Zee News. 
https://zeenews.india.com/world/pakistan-kills-sikhs-but-funds-khalistani-terror-elsewhere-says-canadian-e
xpert-terry-milewski-2310941.html

Shukla, M. (2021, January 15). Resignation of Canadian Minister Navdeep Bains saves Liberal Party 
from embarrassment on corruption charges. Zee News. 
https://zeenews.india.com/world/resignation-of-canadian-minister-navdeep-bains-saves-liberal-party-from-
embarrassment-on-corruption-charges-2336093.html

Shukla, M. (2021, January 15). Explained: How Khalistanis are sabotaging the liberal Canadian society. 
Zee News. 
https://zeenews.india.com/world/explained-how-khalistanis-are-sabotaging-the-liberal-canadian-society-23
35957.html

Shukla, M. (2021, January 16). Canada becomes a seedbed for Khalistanis - watered by Canadian 
government, nurtured by ISI. Zee News. 
https://zeenews.india.com/world/canada-becomes-a-seedbed-for-khalistanis-watered-by-canadian-govern
ment-nurtured-by-isi-2336203.html

Shukla M. (2021, January 28).  Justin Trudeau succumbs to Khalistani elements? Parliamentarian Ramesh 
Sangha removed from party.  Zee News 
https://zeenews.india.com/world/canada-pm-justin-trudeau-succumbs-to-khalistani-elements-parliamentar
ian-ramesh-sangha-removed-from-party-2338262.html



Sibbal, S. (2020, July 13). Khalistani terror: India, Canada closely keep an eye on fringe elements. Zee 
News. 
https://zeenews.india.com/india/khalistani-terror-india-canada-closely-keep-an-eye-on-fringe-elements-229
5463.html

Sikh Scholars Response. (2020). An open letter from Sikh scholars. 
https://www.sikhscholarsresponse.com/ 

Toronto.com. (2016, April 25). Zee TV head, Subhash Chandra gets award from Canada-India 
Foundation. Toronto.com. 
https://www.toronto.com/news-story/6513409-zee-tv-head-subhash-chandra-gets-award-from-canada-indi
a-foundation/

World Sikh Organization [@worldsikhorg]. (2020, December 4). The Government of India has meddled in 
Sikh Canadian affairs in order to present our community in a bad light. #Askcanadiansikhs [Tweet; Video 
link]. Twitter. https://twitter.com/WorldSikhOrg/status/1335056474305744896?s=20 

World Sikh Organization. (2018). WSO deeply concerned by attack on Calgary sikh. 
https://www.worldsikh.org/wso_deeply_concerned_by_attack_on_calgary_sikh

World Press Freedom Index. (2020). Ranking 2020. https://rsf.org/en/ranking

Zee Media Bureau. (2020, December 5). DNA Exclusive: Khalistan supporters entry in farmers agitation 
to create anti-India propaganda continues. Zee News. 
https://zeenews.india.com/india/dna-exclusive-khalistan-supporters-entry-in-farmers-agitation-to-create-an
ti-india-propaganda-continues-2328760.html

Yates, J & Bellemare, A. (2019, November 21). Huge pro-India fake news network includes Canadian 
sites, links to Canadian think tanks. CBC News. 
https://www.cbc.ca/news/politics/india-fake-news-sites-canada-1.5366591

Zee Media Bureau. (2020, December 24). Zee Exclusive: Conspiracy on the name of ‘farmers service’? 
Zee News. 
https://zeenews.india.com/video/india/zee-exclusive-conspiracy-on-the-name-of-farmers-service-2332633
.html 


